TASEK PAUH blogspot

Pembersihan Aqidah Pemurnian Ibadah (PAPI) bersama Us TUAN MOHD SAPUAN TUAN ISMAIL.


Siri 7 - Solat Berjamaah dan Kefahaman Menjadi Imam

Siri ke-7 ini merupakan siri terakhir pelajaran "Solat Berjamaah dan Kefahaman Menjadi Imam" susunan Us TMSTI. Semoga artikal-artikal yang diterbitkan memberi manafaat kepada pengunjung serta kami khususnya.

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ َ سورة التوبة: الآية: 18

“Hanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari kemudian, serta tetap mendirikan shalat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk”. at-Taubah : 18


Siri 7- Solat Berjamaah dan Kefahaman Menjadi Imam

Peraturan Saf Sembahyang

i- Jika makmum itu seorang lelaki sahaja, samada dewasa atau kanak-kanak, maka dia hendaklah berdiri di kanan imam (serta terkebelakang sedikit daripadanya).

ii- Dan jika datang seorang lelaki yang lain, maka hendaklah dia (lelaki yang baru datang itu) berdiri di sebelah kiri imam, kemudian kedua-dua makmum itu undur ke belakang (berada di belakang imam) atau imam maju ke hadapan.

iii- Jika yang mengikut imam itu dua lelaki, sekalipun salah seorang adalah kanak-kanak, maka hendaklah mereka bedua berdiri di belakang imam.

iv- Jika makmum itu perempuan sahaja, maka dia hendaklah berdiri di belakang imam. Begitu juga kalau mereka ramai.

v- Jika makmum itu seorang lelaki, (sekalipun kanak-kanak) dan serang perempuan, maka si lelaki berada di sebelah kanan imam, dan perempuan di belakang lelaki.

vi- Apabila jemaah ramai, maka saf yang pertama ialah lelaki, kemudian kanak-kanak, kemudian perempuan. Dan jika tidak penuh saf lelaki, maka hendaklah dipenuhkan dengan kanak-kanak lelaki.

vii- Sunat berdiri imam perempuan sesama mereka di tengah-tengah saf makmum (dengan sedikit ke hadapan).

Sebab-Sebab Yang Disunatkan Sujud Sahwi

Sunat sujud sahwi pada sembahyang samada fardhu ataupun sunat dengan salah satu daripada empat perkara.

i- Meninggalkan salah satu daripada sunat ab'adh, samada dengan terlupa atau sengaja. Contohnya seperti terlupa membaca tahiyyat awal.

ii- Mengerjakan perbuatan yang tidak membatalkan jika dilakukan dengan terlupa, tetapi membatalkan jika dilakukan dengan sengaja. Contohnya seperti menambahkan rakaat dengan terlupa, maka disunatkan sujud sahwi.

iii- Membaca rukun qauli (selain takbiratul ihram dan salam) atau sunat qauli pada bukan tempatnya dengan terlupa atau sengaja. Contohnya membaca al-Fatihah atau surah dalam rukuk. Adapun membaca takbiratul ihram dan salam pada bukan tempatnya, maka ia membatalkan sembahyang.

iv- Syak pada meninggalkan salah satu daripada sunat ab'adh, seperti syak ketika tahiyyat akhir, adakah dibacanya tahiyyat awal atau tidak, maka disunatkan sujud sahwi.

Perlu diingatkan bahawa sujud sahwi adalah dua kali sujud yang diselangi dengan duduk antara dua sujud. Sujud sahwi adalah sunat, yang mana jika tidak dikerjakannya (sesudah ada sebabnya) tidaklah membatalkan sembahyang. Tetapi melakukan sujud sahwi tanpa sebab membatalkan sembahyang, kerana ia adalah bid'ah. Dan jika imam melakukan sujud sahwi, maka makmum wajib mengikutinya, samada dia makmum yang muafiq atau masbuq, dan jika tidak diketahui apakah kelupaan imamnya sekalipun. Dan jika makmum itu tidak mengikutinya dalam bersujud sahwi, maka batallah sembahyangnya.

Kesilapan Yang Biasa Dilakukan Oleh Para Imam.

I- Kesilapan Sebelum Bersolat.

1- Menganggap menjadi imam itu sebagai kemegahan, yang akhirnya menghilangkan sifat keikhlasan dalam beribadat.

2- Membaca "Usolli" (lafaz niat) dengan nyaring. Rasulullah s.a.w. tidaklah membaca "Usolli" sebelum bersembahyang. Bacaan "Usolli" itu disunatkan oleh sesetengah ulamak untuk membantu memudahkan niat. Jika tidak kerana demikian, sunnah Rasulullah s.a.w. adalah lebih utama untuk diikuti. Lagipun tidak ada seorang ulamak pun yang menyunatkan supaya dinyaringkan bacaan tersebut, samada dia adalah seorang imam ataupun makmum.

3- Terlalu lama untuk bertakbir "Takbiratul Ihram" kerana sibuk dengan bacaan-bacaan yang tidak ada pun nas daripada sunnah Nabi s.a.w. supaya dibacanya seperti surah an-Nas, "Basmalah", "Istiazah" dsbgnya.

4- Tidak memperbetulkan saf makmum sebelum bertakbir.

II- Kesilapan Dalam Solat

1. Terlalu cepat dalam melakukan pergerakan sembahyang, menyebabkan makmum tidak dapat mengikut imam dengan baik.

2. Menyaringkan bacaan pada tempat yang tidak disunatkan nyaring. Perkara ini sering berlaku, melainkan kepada orang yang dipelihara oleh Allah.

3. Terus membaca surah selepas bacaan al-Fatihah. Seeloknya dia menunggu untuk memberi masa kepada makmum membaca "al-Fatihah".

4. Membaca ayat atau surah terlalu panjang pada keadaan yang tidak mengizinkan, seperti ketika ada kecemasan dsbgnya., atau membaca ayat terlalu pendek. Surah yang pendek adalah lebih baik daripada satu ayat yang terlalu pendek.

III- Kesilapan Selepas Solat.

1- Menyaringkan bacaan doa "Allahumma inni as'aluka ridhoka…" ketika memberi salam.

2. Menganggap bahawa masih wujud ikutan antara makmum dan imam selepas salam.

3. Menjadikan bacaan yang tidak warid daripada sunnah Nabi s.a.w. sebagai wirid dan menyaringkannya, sedangkan wirid yang sunnah diabaikannya. Seperti membaca bersama "Ilahi lastuli firdausi ahla…", imam menyebut al-Fatihah dsbg.

4. Menyaringkan wirid pada keadaan yang tidak digalakkan menyaringkannya, apatah lagi jika masih ada lagi makmum masbuq yang sedang bersembahyang atau yang bersembahyang sunat.

5. Menentukan aturan doa yang sama sahaja untuk setiap kali lepas sembahyang, sedangkan banyak lagi doa yang warid daripada Rasulullah s.a.w. diabaikannya.

6. Menganggap sebagai sunnah Nabi apa yang diamalkan oleh masyarakat sekarang dengan bahawa wirid sembahyang mestilah berakhir dengan seorang imam membacakan doa dan diaminkan oleh para makmum.

Bacaan Wirid

Wirid yang terbaik adalah yang warid daripada Nabi s.a.w. meninggalkan wirid Nabi dan menggantikannya dengan yang lain adalah amalan yang kurang bijak. Kebaikan dan kelebihan itu berada pada mengikut sunnah nabi s.a.w. Dan tidak disunatkan berjemaah dalam berwirid, bahkan adalah lebih elok wirid bersendirian dengan suara yang perlahan. Apatah lagi jika ada jemaah yang sedang bersembahyang, maka perlu diperlahankan kerana dibimbangi mengganggu mereka. Pernah satu kali Rasulullah s.a.w. beriktikaf di masjid, dan baginda mendengar suara bacaan (Qur'an/zikir) yang nyaring, lalu baginda bersabda: "Kamu semuakan sedang bermunajat dengan Tuhan, maka kerana itu janganlah salah seorang daripada kamu menyakiti oang lain (dengan munajatnya itu), dan janganlah kamu mengangkatkat suara dalam bacaan kamu". Walau bagaimanapun, diharuskan mengangkat suara dengan berwirid, untuk mengajar para makmum dengan wirid. Kerana itulah wirid nabi yang perlu dibaca. Ibnu Abbas menyatakan bahawa mengangkatkan suara dengan berzikir sesudah selesai solat fardhu memang ada pada zaman Nabi s.a.w. Dan aku mengetahui yang mana mereka telahpun selesai bersolat bila aku mendengar (zikir nyaring) tersebut. Hadis-hadis tersebut adalah seperti di bawah.

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الخدري قَالَ اعْتَكَفَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْمَسْجِدِ فَسَمِعَهُمْ يَجْهَرُونَ بِالْقِرَاءَةِ فَكَشَفَ السِّتْرَ وَقَالَ أَلَا إِنَّ كُلَّكُمْ مُنَاجٍ رَبَّهُ فَلَا يُؤْذِيَنَّ بَعْضُكُمْ بَعْضًا وَلَا يَرْفَعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الْقِرَاءَةِ أَوْ قَالَ فِي الصَّلَاةِ. رَوَاهُ أَحْمَدُ وَأَبُوْ دَاوُدَ.

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِي اللَّهُ عَنْهُمَا, أَنَّ رَفْعَ الصَّوْتِ بِالذِّكْرِ حِينَ يَنْصَرِفُ النَّاسُ مِنَ الْمَكْتُوبَةِ كَانَ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. وَقَالَ: كُنْتُ أَعْلَمُ إِذَا انْصَرَفُوا بِذَلِكَ إِذَا سَمِعْتُهُ. رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ.

Beberapa Perkara Yang Berkaitan Dengan Solat Berjemaah

1. Disunatkan memanjangkan rakaat pertama daripada rakaat kedua.

2. Diharuskan bagi makmum masbuq berjemaah sesama mereka sesudah salam imam.

3. Rasulullah s.a.w. pernah mengulangkan surah yang sama dalam kedua-dua rakaat.

4. Disunatkan bagi imam diam sebentar memberikan masa kepada makmum untuk membaca al-Fatihah sebelum membaca surah.

4. Ringkas atau panjang sembahyang itu dilihat dengan kaca mata sunnah, dan bukannya dengan hawa nafsu kita atau masyarakat kita.

Beberapa Nasihat Bagi Yang Ingin Menjadi Imam Sembahyang

1. Pastikan pakaian kita sentiasa bersih dan lebih kemas.

2. Perangai imam di luar sembahyang juga biasanya dilihat oleh para makmum. Kerana itu peliharalah kelakuan supaya sentiasa mendapat keredhaan Allah SWT.

3. Ikhlaskan amalan dan jangan bagi peluang kepada syaitan menjadikan amalan soleh kita sebagai perisai yang menghalang kita dengan Allah SWT.

4. Elakkan daripada waswas, kerana itu adalah bisikan syaitan semata-mata.

5. Jangan segan dan malu untuk menjadi imam. Sebenarnya kita menolong orang ramai untuk mendapatkan fadhilat berjemaah.



Tuan Mohd Sapuan Tuan Ismail. Sarjana Muda Shariah, Universiti Mu’tah, Jordan & Sarjana Pengajian al-Quran & as-Sunnah (Pengkhususan Hadis) UIAM, KL

Labels: , ,

3 Responses to “Siri 7 - Solat Berjamaah dan Kefahaman Menjadi Imam”

  1. # Blogger oakleyses
  2. # Blogger oakleyses
  3. # Blogger oakleyses
Post a Comment




XML

Powered by Blogger

make money online blogger templates



© 2006 TASEK PAUH blogspot | Blogger Templates by GeckoandFly.
Any part of the content or this blog can be reproduced without prior written permission.
Learn how to make money online | First Aid and Health Information at Medical Health