TASEK PAUH blogspot

Pembersihan Aqidah Pemurnian Ibadah (PAPI) bersama Us TUAN MOHD SAPUAN TUAN ISMAIL.


Komentar Ringkas Buku "Wasiat Nabi Kepada Saidina Ali"

Wasiat Nabi Kepada Saidina Ali

Pada hari rabu yang lepas (09/12/09), salah seorang pelajar saya menunjukkan kepada saya sebuah buku berjudul “Wasiat Nabi S.A.W. Kepada Sayyidina Ali”. Buku tersebut adalah hasil terjemahan seorang murabbi yang terkenal, iaitu al-Fadhil Ustaz Yahya bin Haji Othman. Beliau menunjukkan buku tersebut kepada saya untuk mengenal pasti kedudukan hadis dalam buku tersebut.
Terkejut juga saya bila melihat buku tersebut, yang mana ia baru sahaja dicetak, dan saya tidak pernah melihatnya sebelum ini. Cetakan pertama adalah pada Ogos 2009 sebanyak 3000 naskhah. Saya rasa terpanggil untuk membuat sedikit komen tentang buku ini, namun masa tidak mengizinkan kerana pada hari tersebut, saya sedang sibuk menyiapkan bahan “power point” untuk pembentangan “Toharah Dan Solat Bagi Pesakit Yang Menggunakan Beg Kolostomi”, salah satu slot dalam kursus penjagaan stoma, pada keesokan hari (khamis, 10/12/09), anjuran Kelab Stoma Hosptal Raja Zainab II, Kota Bharu (insya Allah, saya akan masukkan sedikit perbahasan mengenainya dalam blog ini nanti).

Komen saya bagi buku ini (yang mana ia mungkin akan tersebar,sudah dan sedang tersebar) ialah:

Pertama: Kita tidak boleh sewenang-wenang menisbahkan sesuatu hadis kepada Nabi s.a.w. Sesuatu perkataan tidak boleh dinisbahkan kepada Nabi s.a.w. melainkan setelah diteliti terlebih dahulu kesahihannya. (Sila lihat surah al-Hujurat, ayat 6). Ini kerana menisbahkan sesuatu perkara kepada Nabi s.a.w. adalah satu dosa yang sangat besar, kerana ia akan membawa kepada pemalsuan hadis. Sesungguhnya memalsukan hadis dosanya adalah lebih besar daripada berzina dan merompak, jika ia disengajakan.

Kedua: Sesuatu hadis yang ingin disebarkan kepada orang ramai, apatah lagi dalam bentuk yang kekal seperti buku, mestilah diselidiki kesahihannya terlebih dahulu. Sesungguhnya menyebarkan sesuatu hadis tanpa menyelidiki terlebih dahulu adalah berlawanan dengan ajaran Nabi s.a.w. Ia juga bercanggah dengan sunnah yang telah diasaskan oleh Saidina Abu Bakar, Umar, Usman, Ali dan juga lain-lain sahabat dan para tabien. Mereka semua sangat berhati-hati dalam masalah ini. Bahkan kisah Saidina Abu Bakar dan juga Saidina Umar tidak menerima sesuatu hadis yang disampaikan kepada mereka tanpa saksi adalah sangat masyhur.

Ketiga: Perlunya mempelajari “Mustolah al-Hadis”. Menguasai bahasa arab dan mampu memahaminya dengan baik tidaklah mencukupi dalam masalah penerimaan dan penyebaran hadis. Kerana inilah Imam Syafie menganggap bahawa orang yang mempelajari ilmu, tanpa ilmu hadis adalah “Hatib lail” (pencari kayu api di malam hari). Ini kerana mereka tidak menyedari bahawa di sana terdapat hadis-hadis yang dipalsukan dan dinisbahkan kepada Nabi s.a.w., sebagaimana orang yang mencari kayu di malam yang gelap tidak menyedari bahawa ada ular atau jengking kala yang sedang menunggu untuk menggigitnya. Sekalipun kita tidak akan mereka-reka hadis palsu kerana dosanya yang sangat besar, bahkan dianggap murtad oleh sebahagian ulamak, namun janganlah kita meninggalkan metodologi penelitian hadis yang telahpun ditinggalkan oleh para sahabat. Ini kerana kita tidak mahu termasuk dalam golongan yang menyebarkan hadis palsu, walaupun tanpa sengaja.

Keempat: Hadis-hadis dalam buku ini, sedikit pun tidak ditakrijkan (dinyatakan sumbernya dan kesahihannya). Sewajibnya ia dinyatakan dari manakah sumber hadis ini. Dan adakah hadis wasiat Nabi kepada Saidina Ali dalam buku ini, satu hadis yang panjang (mengandungi 99 wasiat), atau ia adalah himpunan hadis-hadis yang pendek? Kalaulah ia satu hadis yang panjang (hanya satu sanad), maka sudah tentu ia akan masyhur di kalangan ahli hadis. Dan jika ia adalah himpunan hadis-hadis yang pendek, maka ia wajib ditakhrijkan terlebih dahulu sebelum ia disebarkan kepada ramai. Saya berpendapat bahawa jika ia adalah satu hadis yang panjang (satu sanad), maka ia adalah satu hadis palsu dari permulaan hingga akhirnya. Namun, jika ia adalah himpunan hadis-hadis yang pendek, maka saya dapati wasiat yang pertama itu adalah sahih, dan yang selebihnya mesti diselidiki terlebih dahulu. Namun, saya merasakan kebanyakannya atau keseluruhannya adalah palsu.

Kelima: Janganlah kita terus menerima sesuatu hadis tanpa sebarang usul periksa, walaupun ia terdapat dalam kitab-kitab kuning dan ditulis oleh ustaz-ustaz dan tok-tok guru pondok. Ini kerana ramai di kalangan mereka tidak mengamalkan metodologi para sahabat dan ulamak salaf dalam masalah hadis. Kerana inilah para ulamak hadis menyatakan bahawa pemalsu hadis ini terdiri daripada pelbagai golongan, namun yang paling bahaya ialah pemalsu di kalangan para ahli agama (orang-orang yang zuhud). Ini kerana orang ramai akan menerima hadis mereka kerana percayakan mereka. Lihatlah apa yang disebut oleh para ulamak hadis (walau tidak difahami oleh kebanyakan kita):
1- Yahya bin Said al-Qattan berkata: “Aku tidak melihat para solihin, dalam satu perkara, ada yang lebih dusta daripada mereka (berbanding mereka) dalam hadis”.
2- Imam Muslim (ketika mengulas pendapat Yahya bin Said al-Qattan tadi) berkata: “Pendustaan berlaku pada lidah mereka, sedangkan mereka tidak sengaja melakukannya”. Dan beliau juga pernah berkata: “Aku boleh percaya kepada seorang lelaki untuk seratus ribu (wang), namun aku tidak boleh mempercayainya dalam hadis”.
3- Abu az-Zanad (guru Imam Malik) berkata: “Aku sempat berjumpa di Madinah ini, seratus orang yang memang boleh dipercayai (orang yang beragama), namun tidak boleh dipelajari hadis daripada mereka. Ini kerana mereka bukanlah ahlinya.
4- Imam Malik berkata: “Sesungguhnya ilmu ini (hadis) merupakan agama. Maka, lihatlah dengan siapa kamu mengambil (asas) agama kamu. Seseungguhnya aku sempat berjumpa dengan 70 orang di Masjid Nabi ini, yang mana mereka menyatakan Rasulullah s.a.w. bersabda (mereka membacakan hadis), tapi aku tidak mempelajari sedikitpun daripada mereka. Sesungguhnya salah seorang daripada mereka itu, kalau diamanahkan untuk menjaga Baitulmal, memang dia seorang yang amanah, namun (tidak diambil hadis daripada mereka) kerana mereka bukanlah ahli dalam bidang ini (hadis). Dan bila tiba kepada kami Muhammad bin Syihab (Imam az-Zuhri), kami berlumba-lumba belajar dengannya, sekalipun dia hanyalah seorang yang muda”.

Keenam: Para ulamak hadis yang mengumpulkan hadis-hadis palsu sebenarnya sudah membincangkan hadis-hadis berkenaan wasiat Nabi kepada Saidina Ali. Mereka telah menyatakan bahawa kebanyakan wasiat tersebut adalah palsu. Al-Ajluni dalam kitabnya Kasyful Khafa’ telah menyatakan:
وقال بعض المحققين إن وصايا علي المصدرة بيا كلها موضوعة إلا قوله عليه الصلاة والسلام يا علي أنت مني بمنـزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبي بعدي.

Ertinya: Berkata para ulamak yang telah membuat kajian: “Sesungguhnya wasiat Saidina Ali (ringkasan nama hadis wasiat Nabi kepada Saidina Ali) yang dimulakan dengan “Ya” ( “Ya Ali”: yang bererti “wahai Ali”) semuanya adalah palsu kecuali sabdaan baginda: “Wahai Ali, perumpamaan aku denganmu samalah seperti Nabi Musa dan Nabi Harun, namun tiada lagi Nabi selepasku”.

Ketujuh: Saya cadangkan kepada golongan ustaz dan para pelajar pengkhususan agama, samada Usuluddina atau Syariah supaya memiliki sekurang-kurangnya satu buku himpunan hadis-hadis palsu. Contohnya Al-Manarul Munif karangan Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Maudhuat Ibn al-Jauzi, al-Lu’lu’ al-Marsu’ karangan al-Qawuqji dan lain-lain kitab. Ini bagi memudahkan mereka membacanya, supaya mereka tidak menjadi ejen penyebar pemalsuan hadis, sekalipun tanpa sengaja. Bahkan terdapat buku himpunan hadis-hadis palsu dalam bahasa Melayu yang telah dikumpulkan oleh al-Fadhil Ustaz Abdul Ghani Azmi.
Kelapan: Wasiat ini (melalui pembacaan sepintas lalu saya) tidak berkaitan dengan ajaran Syiah. Bahkan banyak kandungan wasiat ini adalah baik. Namun bukan semua benda yang baik dan benar itu disabdakan oleh baginda, sekalipun semua sabdaan baginda adalah cantik dan benar. Saya rasakan buku ini boleh dibaiki (diubah suai) dengan dibuang sebahagian wasiat yang tak boleh dibaiki (seperti yang mengandungi fadhilat, pesanan JIbril di hujung hadis dsbg.), dan diubah tajuknya daripada “Wasiat Nabi kepada Saidina Ali” kepada “Wasiat Seorang Murabbi Kepada Anak Didiknya” atau sebagainya. Juga diubah daripada panggilan “Wahai Ali”, kepada “wahai saudaraku”, atau “wahai anakku”, “wahai pelajarku” atau seumpamanya.

Kelapan: Janganlah kalian menganggap bahawa dengan komen ini bererti saya tidak menghormati al-Fadhil Ustaz Yahya Usman, seorang yang cukup berjasa dan menghabiskan kehidupannya untuk perjuangan Islam. Beliau merupakan seorang murabbi yang perlu diteladani. Komen saya ini adalah demi tuntutan ilmiah yang ada pada saya. Lebih baik orang yang tidak bersetuju dengan saya menjadi musuh saya di dunia dan akhirat (kerana komen ini) berbanding Allah dan Rasul menjadi musuh saya (kerana tidak menegakkan kebenaran, mempertahankan hadis Nabawi daripada dicemari). Apatah lagi, bukan beliau orang pertama melakukan kesilapan ini. Sesungguhnya Imam Ghazali juga telah melakukan kesilapan memasukkan hadis-hadis palsu ke dalam kitabnya Ihya Ulum ad-Din, sekalipun beliau seorang tokoh agung, yang mana jasanya kepada Islam sangat besar, sehingga dianggap sebagai mujaddid kurun kelima. Begitu juga Jabatan Agama yang ditugaskan menjaga agama juga tidak terkecuali daripada melakukan penyebaran hadis palsu, bahkan disebarkan secara rasmi. Contohnya hadis solat orang yang berkahwin melebihi 70 kali ganda solat orang yang tidak berkahwin. Ia adalah isi kandungan khutbah nikah yang disediakan kepada para juru nikah. Namun, ia adalah hadis palsu sebagaimana disebut oleh para ulamak hadis. Semoga kita semua menghormati hadis Nabi s.a.w., kerana ia merupakan syariat daripada Allah SWT. Menisbahkan sesuatu yang bukan hadis kepada Nabi bererti mereka-reka pendustaan kepada Allah SWT. Semoga kita terselamat daripada segala keburukan.

Tulisan: Tuan Mohd Safuan Tuan Ismail (KIAS, Nilam Puri)

33 Responses to “Komentar Ringkas Buku "Wasiat Nabi Kepada Saidina Ali"”

  1. # Blogger Nu'man

    jazakumullahu khayral jaza'. ana dah print out artikel ustaz yg ni.  

  2. # Anonymous Anonymous

    membaca seluruh blog, cukup bagus  

  3. # Anonymous Islah

    Salam ust,

    Ana akan muatkan artikel ini di www.al-ahkam.net

    Syukran jazilan  

  4. # Anonymous Islah

    Salam ust,

    Ana akan muatkan artikel ini di www.al-ahkam.net

    Syukran jazilan  

  5. # Anonymous Anonymous

    Salam ustaz,
    kenape ade hadis menyatakan Rasulullah itu gedung ilmu dan Ali itu pintunya"
    Kenape sehingga sekarang tak pernah ade hadis sahih dari Saidina Ali Karamullahiwajhah? kalau ada dikatakan palsu?
    Darimanakah semua hadis2ini datang sedangkan semua tahu yang Rasulullah yang membesarkan Ali dan orang yang pertama menerima Islam?  

  6. # Anonymous Anonymous

    salam.terima kasih kerana post pasal hal ini.saya terfikir2 juga mana sumbernya wasiat ini.saya terlintas untuk cari info wasiat ini kerana baru sahaja terbelek sebuah buku yang baru diterbitkan di malaysia mengandungi wasiat ini.wallahualam.  

  7. # Anonymous hipnoterapi

    jazakumullahu khayral jaza tad :) andai saja semua pemipin negeri ini bs bekerja sesuai dengan wasiat nabi :) Subahanallah  

  8. # Anonymous Anonymous
  9. # Blogger Syed Salleh Al Attas

    Salam ustaz,
    kenape ade hadis menyatakan Rasulullah itu gedung ilmu dan Ali itu pintunya"
    Kenape sehingga sekarang tak pernah ade hadis sahih dari Saidina Ali Karamullahiwajhah? kalau ada dikatakan palsu?
    Darimanakah semua hadis2ini datang sedangkan semua tahu yang Rasulullah yang membesarkan Ali dan orang yang pertama menerima Islam?

    MUNGKIN ADA P
    IHAK YANG MEMBNECI ALI DAN KGANYA SPT PIHAK WAHABI YG BERUSAHA MEMADAMKAN HADIS2 DARI ALI!?  

  10. # Blogger dongdong32
  11. # Blogger Shijun Lin
  12. # Blogger محمد الرحمه
  13. # Blogger xiaozhengm
  14. # Blogger John
  15. # Blogger ninest123 Ninest
  16. # Blogger ninest123 Ninest
  17. # Blogger ninest123 Ninest
  18. # Blogger ninest123 Ninest
  19. # Blogger Yoko Hao
  20. # Blogger Fangyaya
  21. # Blogger raybanoutlet001
  22. # Blogger عبده العمراوى
  23. # Blogger Leonardo Dora

    Selamat datang ke FINANCE LEONARDO DORA sebuah syarikat pinjaman yang didaftarkan, yang menyediakan pinjaman untuk membantu kehidupan. Anda amat memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda, atau anda memerlukan pinjaman untuk perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Anda perlu pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda mencari lebih banyak lagi, kerana kami berada di sini untuk membuat kesulitan kewangan anda sesuatu yang lalu. Kami telah membantu orang-orang yang memerlukan bantuan kewangan yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, memberi pinjaman untuk kadar faedah hanya 2%, Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu kami menyediakan sokongan dan penerima yang boleh dipercayai, dan akan bersedia untuk memberi pinjaman. Jadi, sila hubungi kami hari ini (leonardodorafinance@gmail.com)  

  24. # Blogger قمم التميز
  25. # Blogger Yaro Gabriel
  26. # Blogger Rossa Stanley

    Apakah Anda membutuhkan kredit yang mendesak?

    * Transfer Sangat Cepat dan Instan ke rekening bank Anda
    Bayar kembali bulan setelah Anda mendapatkan pinjaman di bank Anda
    akun bank
    * Suku bunga rendah 2%
    * Pembayaran jangka panjang (1-30) Tahun Panjang
    * Pinjaman fleksibel dan gaji bulanan
    *. Berapa lama untuk membiayai? Setelah mengajukan pinjaman
    Anda mungkin mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 48 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan
    Dari para kru Di perusahaan pinjaman ROSSA STANLEY, kami adalah perusahaan pembiayaan yang berpengalaman yang menyediakan fasilitas pinjaman yang mudah, tulus, serius, korporasi, hukum dan publik dengan bunga 2%. Kami memiliki akses ke koleksi uang tunai untuk diberikan kepada perusahaan dan mereka yang memiliki rencana untuk memulai bisnis tidak peduli seberapa kecil atau besar, kami memiliki uang tunai. Yakinlah bahwa kesejahteraan dan kenyamanan Anda adalah prioritas utama kami, mengapa kami di sini untuk mengurus pemrosesan pinjaman Anda.

    Hubungi perusahaan pinjaman yang sah dan dapat dipercaya dengan rekam jejak layanan yang memberikan kebebasan finansial kepada Perserikatan Bangsa-Bangsa.
    Untuk informasi lebih lanjut dan pinjaman yang diminta untuk mengatur bisnis Anda, beli rumah, beli mobil, liburan, hubungi kami melalui,

    E-mail resmi: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Instagram resmi: Rossamikefavor
    Twitter Resmi: Rossastanlyloan
    Facebook resmi: rossa stanley mendukung
    CSN: +12133153118
    untuk respon cepat dan cepat.
    Silakan mengisi formulir aplikasi di bawah ini dan kami akan menghubungi Anda lagi, Kami tersedia 24/7

    DATA PEMOHON

    1) Nama Lengkap:

    2) Negara:

    3) Alamat:

    4) Jenis Kelamin:

    5) Status Perkawinan:

    6) Pekerjaan:

    7) Nomor Telepon:

    8) posisi di tempat kerja:

    9) Penghasilan Bulanan:

    10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:

    11) Jangka Waktu Pinjaman:

    12) nama facebook:

    13) Nomor Whatsapp:

    14) Agama:

    15) Tanggal lahir:

    SALAM,
    Mrs.Rossa Stanley Favor
    ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
    Email rossastanleyloancompany@gmail.com  

  27. # Anonymous Anonymous

    Saya annisa bethari dari Indonesia, saya sangat berterima kasih kepada Ibu Rio Kemala karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 Saya telah berhutang selama bertahun-tahun jadi saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak pembiayaan rumah untuk membantu tetapi semua menolak saya karena rasio utang tinggi dan riwayat kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah membaca dan belajar tentang RIO KEMALA LOAN COMPANY di salah satu blog saya, saya menghubungi Mrs Rio Kemala di (riokemalaloancompany @ gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan kepada saya minggu lalu dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang keuangan saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang memenuhi syarat, saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus memulainya dan membagikan kesaksian perubahan hidup ini agar Anda dapat menghubungi Nyonya Rio Kemala melalui email: (riokemalaloancompany@gmail.com)
    Pin BB: E3EB52C6

    jika Anda ingin menghubungi saya, ini adalah email saya: annisabethari@gmail.com.  

  28. # Blogger Pansys Silvaz
  29. # Blogger EWITA YUDA

    Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.
    Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.

    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.
    Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}
    Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.
    Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]
    Terima kasih, pengikut saya  

  30. # Blogger YODIKA RONI

    Nama saya Yodika Roni, saya pemilik bisnis dan saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena banyak pemberi pinjaman Internet di sini palsu dan mereka hanya berbagi cerita untuk mencuri uang Anda. Bisnis saya menderita karena saya tidak punya uang untuk berinvestasi untuk membuat bisnis saya besar sehingga saya dapat menghasilkan lebih banyak keuntungan dan juga memiliki cabang lain. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya untuk meminta pinjaman tetapi saya ditolak karena saya tidak memiliki jaminan yang diperlukan bank.
    Jadi, saya akan melalui internet dan saya melihat begitu banyak cerita bagus tentang bagaimana mereka mendapat pinjaman dan mereka memasukkan email untuk dihubungi, jadi, saya memutuskan untuk mencoba jika saya dapat meminjam dari mereka dan saya menghubungi salah satunya. Saya diminta untuk mengirimkan semua dokumen saya dan mereka meminta saya membayar untuk menerima pinjaman, saya membayar total Rp14.000.000 dan saya tidak menerima pinjaman. Dan begitulah hidup saya berubah dari buruk menjadi yang terburuk. bisnis saya berada di garis hancur dan saya berpikir untuk mengambil hidup saya karena tidak ada yang menarik minat saya lagi.

    Tetapi dalam semua yang terjadi pada saya, saya masih berdoa kepada Allah untuk menyelamatkan saya dari masalah ini yang saya telah menempatkan diri ke dalam, saya berdoa kepada Allah setiap hari karena hanya Allah sendiri yang dapat mengubah situasi saya.
    Minggu lalu hari Senin, setelah saya melaporkan apa yang terjadi pada saya kepada polisi, saya pergi untuk memeriksa situs web di mana saya melihat pos wanita yang mencuri uang saya, saya melihat sebuah pos oleh Ny. Sarah Ward yang mengatakan bahwa setiap perusahaan pinjaman tanpa situs web perusahaan legal adalah palsu dan mereka bukan pemberi pinjaman.
    Saat itulah saya menyadari bahwa saya yang membuat kesalahan dan saya seharusnya tidak menghubungi wanita yang mencuri uang saya atas nama perusahaan pinjaman karena mereka tidak memiliki situs web, itu hanya email yang saya lihat.

    Jadi, saya memutuskan untuk mengunjungi situs web pos oleh Ny. Sarah Ward yaitu: www.24hoursfinance.org
    Saya memeriksa situs web dan saya menemukan bahwa itu nyata, jadi, saya mengajukan pinjaman dari perusahaan dan mereka mengirimi saya syarat yang saya setujui. Setelah persetujuan pinjaman saya, saya diminta untuk mengirimkan rincian bank saya yang saya lakukan. Saya baru saja di rumah saya dan saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan pinjaman saya. Saya sangat bahagia dan saya berjanji kepada Allah bahwa saya harus mengambil waktu saya untuk membagikan cerita ini sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para lender yang buruk itu.
    Saya ingin Anda yang membaca cerita saya untuk menghubungi 24HOURSFINANCE jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda tidak akan kehilangan uang Anda kepada para pencuri itu. .

    Jadi, saya menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu semua orang dari Indonesia dan negara lain yang tepat untuk membaca cerita saya dan dia perlu pinjaman untuk menghubungi
    24HOURSFINANCE Situs web melalui: www.24hoursfinance.org
    Anda masih dapat menghubungi mereka melalui email: 24hoursfinance.org@gmail.com

     jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut dari saya, maka jangan ragu untuk menghubungi saya melalui Email: yodikaroni@gmail.com
    Sekali lagi terima kasih atas semua telah membaca ceritaku, dan tolong bagikan ceritamu setelah menerima pinjamanmu dari 24HOURSFINANCE sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para pemberi pinjaman jahat itu dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.  

  31. # Blogger YODIKA RONI

    Nama saya Yodika Roni, saya pemilik bisnis dan saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena banyak pemberi pinjaman Internet di sini palsu dan mereka hanya berbagi cerita untuk mencuri uang Anda. Bisnis saya menderita karena saya tidak punya uang untuk berinvestasi untuk membuat bisnis saya besar sehingga saya dapat menghasilkan lebih banyak keuntungan dan juga memiliki cabang lain. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya untuk meminta pinjaman tetapi saya ditolak karena saya tidak memiliki jaminan yang diperlukan bank.
    Jadi, saya akan melalui internet dan saya melihat begitu banyak cerita bagus tentang bagaimana mereka mendapat pinjaman dan mereka memasukkan email untuk dihubungi, jadi, saya memutuskan untuk mencoba jika saya dapat meminjam dari mereka dan saya menghubungi salah satunya. Saya diminta untuk mengirimkan semua dokumen saya dan mereka meminta saya membayar untuk menerima pinjaman, saya membayar total Rp14.000.000 dan saya tidak menerima pinjaman. Dan begitulah hidup saya berubah dari buruk menjadi yang terburuk. bisnis saya berada di garis hancur dan saya berpikir untuk mengambil hidup saya karena tidak ada yang menarik minat saya lagi.

    Tetapi dalam semua yang terjadi pada saya, saya masih berdoa kepada Allah untuk menyelamatkan saya dari masalah ini yang saya telah menempatkan diri ke dalam, saya berdoa kepada Allah setiap hari karena hanya Allah sendiri yang dapat mengubah situasi saya.
    Minggu lalu hari Senin, setelah saya melaporkan apa yang terjadi pada saya kepada polisi, saya pergi untuk memeriksa situs web di mana saya melihat pos wanita yang mencuri uang saya, saya melihat sebuah pos oleh Ny. Sarah Ward yang mengatakan bahwa setiap perusahaan pinjaman tanpa situs web perusahaan legal adalah palsu dan mereka bukan pemberi pinjaman.
    Saat itulah saya menyadari bahwa saya yang membuat kesalahan dan saya seharusnya tidak menghubungi wanita yang mencuri uang saya atas nama perusahaan pinjaman karena mereka tidak memiliki situs web, itu hanya email yang saya lihat.

    Jadi, saya memutuskan untuk mengunjungi situs web pos oleh Ny. Sarah Ward yaitu: www.24hoursfinance.org
    Saya memeriksa situs web dan saya menemukan bahwa itu nyata, jadi, saya mengajukan pinjaman dari perusahaan dan mereka mengirimi saya syarat yang saya setujui. Setelah persetujuan pinjaman saya, saya diminta untuk mengirimkan rincian bank saya yang saya lakukan. Saya baru saja di rumah saya dan saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan pinjaman saya. Saya sangat bahagia dan saya berjanji kepada Allah bahwa saya harus mengambil waktu saya untuk membagikan cerita ini sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para lender yang buruk itu.
    Saya ingin Anda yang membaca cerita saya untuk menghubungi 24HOURSFINANCE jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda tidak akan kehilangan uang Anda kepada para pencuri itu. .

    Jadi, saya menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu semua orang dari Indonesia dan negara lain yang tepat untuk membaca cerita saya dan dia perlu pinjaman untuk menghubungi
    24HOURSFINANCE Situs web melalui: www.24hoursfinance.org
    Anda masih dapat menghubungi mereka melalui email: 24hoursfinance.org@gmail.com

     jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut dari saya, maka jangan ragu untuk menghubungi saya melalui Email: yodikaroni@gmail.com
    Sekali lagi terima kasih atas semua telah membaca ceritaku, dan tolong bagikan ceritamu setelah menerima pinjamanmu dari 24HOURSFINANCE sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para pemberi pinjaman jahat itu dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.  

  32. # Blogger ACCESS LOANS

    Nama saya Lady Queen, Anda dipersilakan untuk ACCESS LOANS FIRM tempat di mana Anda memiliki kesempatan untuk mengubah defisien keuangan menjadi individu yang kaya dengan bantuan staf berkualifikasi tinggi melalui staf yang ditentukan dan memiliki sumber daya keuangan yang baik selingkuh atau merampok orang dari uang mereka adalah tabu. di mana Anda secara finansial siap untuk mengatasi kekurangan keuangan saya, saya terhenti itulah sebabnya kami datang ke sini untuk memberitahu Anda bahwa tidak semua kreditur online adalah penipuan atau penipuan karena prioritas utama dari ACCESS LOANS FIRM adalah untuk menyediakan dana di mata uang apa pun untuk semua klien mereka sehingga mereka akan dapat memenuhi kebutuhan keuangan mereka setiap hari jadi jangan biarkan saya ditinggalkan Anda membutuhkan dana untuk:

    PINJAMAN TERSEDIA YANG KAMI TAWARKAN

    ✓ Pinjaman Pribadi
    ✓Housing Loan,
    ✓ Tagihan rumah sakit
    ✓ Renovasi rumah
    ✓ Perluasan Bisnis
    ✓ Refinancing Perluasan Pertanian
    ✓ Penambangan Emas
    ✓ Proyek pembiayaan dengan kebutuhan keuangan yang lebih tinggi
    ✓ Pinjaman Bisnis
    ✓ Pinjaman Investasi

    Jadi jika Anda sangat membutuhkan dana yang sangat penting ini yang perlu Anda lakukan adalah menghubungi kami melalui alamat berikut karena Anda akan hadir dengan kepuasan dan kegembiraan, kami selalu dalam dua puluh jam sehari. dan tujuh hari seminggu agar staf kami akan memberikan layanan keuangan terbaik yang Anda inginkan
    e-mail:
    HEAD OFFICE (accessloansfirm@gmail.com)
    CABANG MANAJER (queenowen9@gmail.com)
    WhatsApp (+1 850-677-1763)

    Kami memperlakukan klien kami dengan sangat hormat karena kerja sama bertahun-tahun membuat kami terus berjalan karena penawaran kami sangat menarik dan prosesnya sederhana dan tanpa stres.
    Terima kasih semua  

  33. # Blogger AMISHA




    Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

    Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

    saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Pembayaran yang fleksibel,
    Suku bunga rendah,
    Layanan berkualitas,
    Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

    Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

    Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)  

Post a Comment




XML

Powered by Blogger

make money online blogger templates



© 2006 TASEK PAUH blogspot | Blogger Templates by GeckoandFly.
Any part of the content or this blog can be reproduced without prior written permission.
Learn how to make money online | First Aid and Health Information at Medical Health