TASEK PAUH blogspot

Pembersihan Aqidah Pemurnian Ibadah (PAPI) bersama Us TUAN MOHD SAPUAN TUAN ISMAIL.


Japan Times babitkan Taib rasuah ekspot balak

Japan Times implicate Taib in RM32m timber export kickbacks
Husna Yusop

PETALING JAYA, April 6, 2007 (sun2surf) - Sarawak Chief Minister Tan Sri Taib Mahmud has been implicated in a 1.1 billion yen (RM32 million) timber export kickbacks by a Japan Times report last week.

Parliamentary Opposition Leader Lim Kit Siang said this is "the latest instance of more and more adverse international reports about corruption in Malaysia, including the adverse rankings given to the country by the corruption surveys of the Transparency International and the Political and Economic Risks Consultancy (PERC)".

"These warrant urgent action by Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi to salvage his reform agenda and pledge, particularly to make anti-corruption campaign the top priority of his administration," he said in a statement today.

Lim has written an urgent letter asking Abdullah to personally reply in Parliament on Monday (April 9) in the winding-up on the Royal Address debates on high-profile corruption allegations under his administration.

In the letter, he had drawn the attention of the Prime Minister to the Japan Times report dated March 29, 2007, available at search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nb20070329a5.html

According to the report, quoting sources, nine Japanese shipping companies which transport lumber from Sarawak have allegedly failed to report some 1.1 billion yen of income in total during a period of up to seven years through last March.

It was alleged that the money constituted kickbacks to Sarawak officials via a Hongkong agent which was connected to Taib and his family.

Lim said he had reminded Abdullah of his pledge when he became Prime Minister in 2003 to make anti-corruption his top agenda, his proclamation of "zero tolerance for corruption" and his declaration to "walk the talk" after his first 100 days in service.

"Malaysia is today faced with the worst crisis of national integrity in the 40-year history of the Anti-Corruption Agency (ACA) and 50-year history of the nation with a spate of serious corruption allegations reaching the highest levels of government," he added.

The allegations included questions about integrity affecting Abdullah and his family; integrity involving Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak in defecse contracts such as those concerning the Sukhoi jets from Russia and submarines from France; and the serious allegations againts former ACA director-general Datuk Seri Zulkipli Mat Noor and Deputy Internal Security Minister Datuk Mohd Johari Baharum.

"I urge the Prime Minister to come personally to Parliament on Monday not only to respond to the various allegations but to give satisfactory assurance to the Parliament and the nation that he had not abandoned his anti-corruption pledge and agenda," Lim stressed.

Labels: , ,

2 Responses to “Japan Times babitkan Taib rasuah ekspot balak”

  1. # Anonymous Anonymous

    lahai Pehin Seri…kenapa jadi macam ni? RASUAH profil tinggi?

    Hasrat KM Sarawak, Pehin Seri Abdul Taib bin Mahmud untuk menyaman sebuah akbar di Jepun yang membabitkan beliau ke kancah rasuah antarabangsa adalah langkah yang paling tidak bijak! Rakyat Sarawak sudah tentunya tidak mahu melihat Ketua Menteri (KM) atau bekas KM nya nanti turun naik mahkamah lalu berakhir di penjara..

    KM Sarawak dilihat semacam ”siapa yang makan dia cili terasa pedas” dan percayalah tindakan ini akan seolah-olah membenarkan atau mengiyakan kisah-kisah rasuah beliau yang pernah dibangkitkan sebelum ini. Siapakah yang menasihatkan beliau berbuat demikian? ”Mangkong palak dirik empun” bak kata orang Sarawak. Mungkin isterinya? Mungkin unclenya Tun Rahman, atau mungkin orang disekelilingnya yang mempunyai niat jahat dan berpandangan jauh? (berpandangan jauh untuk menggugurkan KM sarawak)

    ”Memang Datuk Taib merupakan raja rasuah di Sarawak!”, ”Datuk Taib seharusnya diadili dan dipertanggungjawabkan atas perbuatannya!” ”Datuk Taib juga patut menerima balasan seperti mana beliau telah memperkudakan LAKMNS, BAITULMAL, PERYATIM dan macam-macam lagi sebagai penyalur wang untuk penjualan tanah kerajaan negeri Sarawak yang beribu-ribu ekar luasnya!” Itulah diantara luahan kalangan rakyat Sarawak yang perihatin dan juga golongan yang tahu cerita. Tapi apa rakyat boleh buat...KM yang berkuasa!

    Dengan bangkitnya cerita-cerita rasuah tentang KM Sarawak ini, maka tersentak semua orang Sarawak. Lebih-lebih lagi ianya disebut-sebut dalam media TV kita. Maka bercakap-cakaplah seluruh rakyat di Sarawak dimana-mana, di pejabat-pejabat kerajaan, di sekolah-sekolah, di rumah-rumah panjang, di kedai kopi dan juga di sampan-sampan penambang!

    Seharusnya KM, Datuk Taib tidak menyatakan hasrat ini kepada seluruh rakyat Malaysia. Mungkin dia ingat, perihatin rakyat adalah berpihak kepadanya....tetapi boleh terjadi sebaliknya. Ini diambil kesempatan oleh pihak parti pembangkang seperti Keadilan dan DAP. Maka bertambahlah laporan-laporan Polis dibuat...mungkin di seluruh negeri dan bahagian kot?!

    Bermuara dari sinilah nanti, satu demi satu cerita tentang rasuah dan salah guna kuasa KM Sarawak akan terbongkar! Percayalah....Cerita-cerita lama pasti dibuka lagi...!

    Tidak kurang juga, rakan-rakan seperjuangannya dalam PBB dan BN seolah-olah bersetuju dengan keadaan ini...Dalam muka-muka yang menyokong, ada juga di sudut hati seloah-olah bergembira..mungkin YB Hj Daud, mungkin YB Abg Jo, mungkin juga YB Awang Tengah, atau mungkin yang paling rapat masa ni...? Siapa tahu!

    Yang saya rasa hairan,....seolah ada pihak-piahk tertentu yang ingin sangat perkara ini dibangkitkan kepada seluruh rakyat Malaysia. Mana tidaknya, kenapa perkara ini diperbesar-besarkan oleh media arus perdana? Kenapa tidak sunting saja berita-berita sensasi seperti ini menjelang pilihanraya ini...? Lebih baik jangan bangkitkan cerita seperti ini...mana dia inteligen-inteligen Datuk Taib? Tak reti buat kerja ker?
    Yang waras dan yang bijak perlu fikir! Kenapa?......persoalan paling besar SIAPA dalang ini?

    Angkara siapa? Mungkin juga ada usaha daripada kumpulan yang dulu pernah cuba mecemarkan populariti datuk Taib dikalangan ”grass roots”. (tengok bagaimana DBKU membangkitkan kebencian dikalangan rakyat sehingga Padungan lepas kepada Keadilan dan kekalahan demi kekalahan pada parti komponen BN3, SUPP!)

    Perkara rasuah memang sensitif terutamanya dikalangan orang kerajaan. Ini lebih-lebih lagi orang yang paling atas di Sarawak! Maka di tuduh rasuah saja sudah cukup memalukan! Jangan kata disabitkan kesalahan...hancus-hancus! Samalah macam dituduh merogol!

    Bagi rakyat Sarawak yang pro kerajaan, jangan mudah melatah! Yang lain-lain jangan pula tunggu nak bertepuk sorak! Malu kita....ketua menteri yang kita sayangi pun boleh dipenjara kerana rasuah..TIDAK mungkin!

    Bagi pihak pembangkang, mungkin ini satu peluang. Tapi perlu ingat...jangan masuk perangkap!

    Dulu pernah parti pembangkang Sarawak (Keadilan) merendah-rendahkan maruah Datuk Taib dengan meletakkan seorang penganggur untuk dipadankan dengannya..pun Datuk Taib juga mengelabah di N51. Balangian

    Saya lihat ini satu penghinaan yang sengaja dibuat..memang sengaja, entah siapa yang merancangnya? KM vs Penganggur? Mujurlah parti Keadilan tidak meletakkan pesakit mental....kan lebih malu kita! Tapi yang herannya ada juga pengundi...! Undi Tertinggi dalam sejarah penentangan Datuk Taib!

    Berbalik kepada cerita rasuah... ANDA bagaimana? Percaya? Ada cerita? Silakan....

    Ada lagi cerita..kunjungi blog ini! Cerita yang tak anda dapat di akbar-akbar!

    Kalau tak ada ribut masakan pokok boleh bergoyang,
    Kalau tak ada angin masakan daun-daun boleh menari?


    Yang benar,

    Batonguy_sarawak@yahoo.com  

  2. # Blogger TasekPauh Blogspot

    sdr batonguy, well said.. tak perlu lg ditambah!  

Post a Comment




XML

Powered by Blogger

make money online blogger templates



© 2006 TASEK PAUH blogspot | Blogger Templates by GeckoandFly.
Any part of the content or this blog can be reproduced without prior written permission.
Learn how to make money online | First Aid and Health Information at Medical Health