TASEK PAUH blogspot

Pembersihan Aqidah Pemurnian Ibadah (PAPI) bersama Us TUAN MOHD SAPUAN TUAN ISMAIL.


Hadis : Bab 254 - Riyadus Solihin

Alhamdulillah, kita dapat mulakan terjemahan Riyadus Solihin dan huraian pengajaran oleh Us TMSTI. Untuk makluman pengunjung, terjemahan ini bukan terjemahan kitab Nuzhatul Muttaqin sebagaimana yang diumumkan sebelum ini, cuma nombor hadis sahaja diambil dari kitab tersebut untuk memudahkan rujukan kerana ianya adalah salah satu kitab syarah Riyadus Solihin yang agak masyhur. Pengajaran dari terjemahan kitab Riyadus Solihin dibuat sendiri oleh Us TMSTI. Harap maklum - zy.

Kitab Pada Menyatakan Perkara-Perkara Yang Dilarang


254- Bab pada menyatakan haramnya mengumpat dan suruhan menjaga lidah

Ayat-Ayat Suci Al-Qur’anul Karim Yang Berkaitan

Ÿوَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ

1- Firman Allah s.w.t: Dan janganlah sebahagian kamu mengumpati sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang daripada kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka sudah tentu kamu merasa jijik. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Menerima taubat lagi Maha Penyayang.

[ Surah al-Hujuraat ayat 12 ]

وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً

2- Firman Allah s.w.t.: Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak tahu tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan disoal (diminta pertanngung jawaban).

[ Surah al-Isra’ ayat 36 ]

مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ

3- Firman Allah s.w.t.: Tiada suatu ucapan pun yang diucapkannya melainkan ada dekatnya malaikat pengawas yang sentiasa hadir (Raqib Atid).

[ Surah Qaaf ayat 18 ]

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍

Berkata Imam Nawawi r.a.: Ketahuilah, sepatutnya setiap mukallaf mesti menjaga lidahnya daripada bercakap melainkan percakapan yang boleh mendatangkan kebaikan. Dan bila sesuatu percakapan itu adalah sama maslahahnya diantara menuturkannya atau tidak, maka yang lebih baik ialah tidak menuturkannya. Ini kerana percakapan yang harus kekadang boleh membawa kepada yang haram atau makruh. Dan ini biasa sahaja terjadi. Dan selamat tidak boleh dibanding dengan apa-apa pun.

Hadis-Hadis Yang Menunjukkan Haramnya Mengumpat Dan Suruhan Menjaga Lidah.

وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ, عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ. مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.

1512/1- Daripada Abi Hurarah r.a. , Nabi s.a.w. bersabda: Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia katakan kebaikan ataupun dia diam.

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Berkata Imam Nawawi: Hadis ini dengan jelas menunjukkan bahawa sayugia janganlah seseorang itu bercakap melainkan jika percakapan yang baik, iaitu percakapan yang boleh menimbulkan kemaslahatan. Dan jika syak seseorang, adakah percakapan (yang ingin diucapkannya itu) baik atau tidak, maka janganlah dia cakapkan.

وَعَنْ أَبِي مُوسَى رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَال:َ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الْمُسْلِمِيْنَ أَفْضَلُ؟ قَالَ: مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ. مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.

1513/2- Daripada Abi Musa r.a., katanya: Aku bertanya, wahai Rasulullah, Siapakah muslim yang terbaik? Baginda menjawab: Sesiapa sahaja yang selamat orang-orang Islam yang lain daripada (kejahatan) lidahnya dan tangannya.

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Pengajaran Daripada Hadis

1- Hadis menunjukkan larangan mengkhianati manusia yang lain.

2- Orang Islam yang terbaik ialah yang sedikitpun tidak menyakiti orang lain

وَعَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ يَضْمَنْ لِي مَا بَيْنَ لَحْيَيْهِ وَمَا بَيْنَ رِجْلَيْهِ أَضْمَنْ لَهُ الْجَنَّةَ. مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.

1514/3- Daripada Sahl bin Saad r.a.katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang menjamin kepadaku (untuk menjaga) apa yang berada di antara dua tulang gusinya (iaitu lidahnya) dan apa yang berada di antara dua celah kakinya (iaitu kemaluannya), maka aku jaminkan syurga untuknya.

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Pengajaran Daripada Hadis

1- Setiap muslim hendaklah memelihara lidah dan kemaluannya daripada perkara-perkara yang haram.

2- Memelihara lidah dan kemaluan daripada perkara haram adalah jalan untuk ke syurga dan melepaskan diri daripada neraka.

3- Rasulullah menjanjikan syurga kepada orang yang melakukan kebaikan. Maka kenapa sekarang ini ramai yang menganggap menjanjikan syurga adalah suatu kesalahan, sedangkan inilah cara Islam mendidik penganutnya?

وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: إِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مَا يَتَبَيَّنُ فِيهَا يَزِلُّ بِهَا إِلَى النَّارِ أَبْعَدَ مِمَّا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ. مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.

1515/4- Daripada Abu Hurairah r.a., bahawasanya beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya terdapat orang yang menuturkan dengan satu perkataan yang dia tidak jelas (dia tidak fikir samada baik atau tidak), menyebabkan dia dihumbankan ke dalam neraka lebih jauh daripada jarak antara timur dan barat.

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Pengajaran Daripada Hadis

1- Setipa muslim hendaklah menjaga lidahnya dan janganlah sewenang-wenang melepaskan perkataan tanpa memikirkannya terlebih dahulu.

2- Perkataan yang buruk akan dibalas dengan buruk sekalipun orang yang menuturkannya sedikitpun tidak menganggapnya sebagai salah.

وَعَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ تعالى مَا يُلْقِي لَهَا بَالًا يَرْفَعُهُ اللَّهُ بِهَا دَرَجَاتٍ, وَإِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِنْ سَخَطِ اللَّهِ تعالى لَا يُلْقِي لَهَا بَالًا يَهْوِي بِهَا فِي جَهَنَّمَ. رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ.

1516/5- Daripada beliau juga, Nabi s.a.w. bersabda: Sesungguhnya terdapat seseorang yang bercakap dengan perkataan daripada perkataan keredhaan Allah Taala, sedangkan dia sedikit pun tidak mengendahkan perkataannya tadi, (tetapi) Allah telah mengangkat kedudukannya dengan sebab perkataannya tadi beberapa darjat. Dan ada pula yang bercakap dengan perkataan daripada perkataan kemurkaan Allah Taala, sedangkan dia sedikit pun tidak mengendahkan perkataannya tadi, (menyebabkan) dia dijatuhkan dengan sebab perkataannya tadi ke dalam neraka.

Hadis riwayat Bukhari. Lihat Bab 254 Lengkap

Labels: , ,

13 Responses to “Hadis : Bab 254 - Riyadus Solihin”

  1. # Anonymous Anonymous

    mengata kepada PM, TPM dan Menteri2 macamna pulak??? boleh ke mengutuk diorang?? skrg ni ramai duk berforum sampai ke tahap menghina.. tolong ust jelaskan  

  2. # Anonymous Anonymous

    org yg dizalimi(dianiaya, ditindas) tidak dikira bersalah atau berdosa jika mengutuk terhadap penganiaya itu.  

  3. # Blogger nak tahu

    This comment has been removed by the author.  

  4. # Anonymous Anonymous

    Hello, this weekend is pleasant in support of me, since this
    time i am reading this great informative paragraph here at my residence.
    Feel free to surf my web site : Buy African Mango  

  5. # Anonymous Anonymous

    I have rеaԁ so many content concerning thе blogger lovers except thіs
    poѕt is аctuаlly a fastiԁious article, keep it up.


    Herе іѕ my web page: natural bodybuilding summit  

  6. # Anonymous Anonymous

    Hey! I'm at work surfing around your blog from my new iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the great work!

    my blog :: hemoroides  

  7. # Anonymous Anonymous

    I'm not sure exactly why but this website is loading very slow for me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end? I'll chеck
    back later аnd see if the problem still exists.


    Feel fгee to vіsit my web pаgе :
    : chat rooms redefine
    Also see my website :: free chat  

  8. # Anonymous Anonymous

    I'm truly enjoying the design and layout of your blog. It'ѕ a
    verу easy on the eуes which mаκes іt muсh moгe
    enjoyаble for me to come heгe and visit moге oftеn.
    Did you hiгe out a ԁeѕіgner to сreate your themе?
    Ѕupeгb work!

    Reѵіew my wеb ρаge; Solution For Premature Ejaculation  

  9. # Anonymous Anonymous

    Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement
    account it. Look advanced to more added agreeable from you!
    However, how can we communicate?

    Review my web-site; new overstock coupons online  

  10. # Anonymous Anonymous
  11. # Blogger John
  12. # Blogger شركات تنظيف
  13. # Blogger خدمات منزليه

    شركة الحورس هي افضل شركة خدمات منزليه وصيانه منزليه بالمملكه العربيه السعوديه ,حيث لدينا الادوات والاجهزه التي من الصعب ايجادها الا معنا , والعماله التي تدربت علي ايد خبراء في هذا المجال
    شركه رش مبيدات بالطائف
    شركه نقل اثاث وعفش بالطائف
    افضل شركه تنظيف بالطائف
    شركه مكافحة حشرات بالطائف
    شركه كشف تسربات المياه بالطائف
    حيث شركتنا تتميز باداء الخدمه علي افضل وجهه حيث نعد
    شركه تنظيف خزانات بالطائف
     

Post a Comment




XML

Powered by Blogger

make money online blogger templates



© 2006 TASEK PAUH blogspot | Blogger Templates by GeckoandFly.
Any part of the content or this blog can be reproduced without prior written permission.
Learn how to make money online | First Aid and Health Information at Medical Health