TASEK PAUH blogspot

Pembersihan Aqidah Pemurnian Ibadah (PAPI) bersama Us TUAN MOHD SAPUAN TUAN ISMAIL.


Kemerdekaan negara ini bermula dengan demonstrasi

Lihat juga Rocky's Bru - Demo and us

KUALA LUMPUR, 14 Nov (Hrkh) -Kemerdekaan negara ini bermula dengan demonstrasi demi demonstrasi yang digerakkan oleh para pejuang kemerdekaan, kata Ahli Parlimen Pendang, Dr Hayati Othman.

Sambil menolak dakwaan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kononnya perhimpunan aman rakyat bukan cara Malaysia, Dr Hayati berkata sejarah merakamkan dengan terang dan jelas bahawa para pemimpin Umno sendiri berdemonstrasi menentang penjajahan British termasuk Malayan Union.

"Ketika menentang Malayan Union, Allahyarham Datuk Onn Jaafar sendiri memimpin demonstrasi menentang Malayan Unnion dan beliau adalah antara pengasas Umno malah Presiden Umno yang pertama," katanya.

Di samping gerakan-gerakan perjuangan yang lain, demonstrasi demi demonstrasi yang bermula ketika penentangan Malayan Union itulah yang merintis jalan ke arah kemerdekaan negara ini.

"Kalau tidak kerana demonstrasi demi demonstrasi, mungkin negara ini tidak mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957," katanya.

Beliau kesal dengan Perdana Menteri dan pengampu-pengampunya yang bercakap "ikut sedap mulut" tanpa membuat kajian.

"Kerana cakap ikut sedap mulut itu, ada blogger yang menyifatkan Perdana Menteri dan menghina Onn," katanya.

Blogger Amin Iskandar (aminiskandar.wordpress.com) menyatakan: "Pak Lah yang diketahui umum dikawal oleh menantunya telah menghina pengasas Umno, Dato Onn Jaafar. Kenyataan Pak Lah yang mengatakan bahawa demonstrasi jalanan bukan budaya Malaysia dan Umno adalah satu fakta yang salah.

"Perdana Menteri kelima itu telah menidakkan peranan “Demonstrasi Jalanan” yang dipimpin oleh Dato Onn Bin Jaafar (atuk Ketua Pemuda Umno) dalam melawan Malayan Union".

Perdana Menteri mendakwa, demokrasi jalanan "bukan cara kita, bukan cara Malaysia, bukan cara amalan demokrasi Malaysia. Amalan demokrasi jalanan kita tak dapat terima langsung".

Dalam perkembangan berkaitan, bekas Yang Dipertua Persatuan Ulamak Malaysia (PUM), Ustaz Abdul Ghani Shamsudin berkata, berhimpun dan mengadakan demonstrasi, menunjuk perasaan secara aman adalah salah suatu tindakan yang sah dari segi syara' dan undang-undang untuk menyatakan penentangan terhadap kemungkaran.

"Ia suatu pendekatan yang berkesan untuk menyerlahkan pengaruh dan kuasa kebenaran," katanya.

Dengan itu, katanya lagi, orang yang zalim akan kembali sedar menginsafi kesalahan diri mereka.

"Hukum asal berhimpun secara aman dan berdemonstrasi adalah harus .

"Tapi kalau dirujuk kepada ‘Maqasid al Syaria’ah’ ia mungkin menjadi ‘Mandub’ atau sunnah. Malah ia mungkin beralih kepada hukum wajib seandainya tidak ada cara lain untuk menegur dan membetulkan kemungkaran kecuali dengan cara keluar beramai-ramai berhimpun dan berdemonstrasi di padang terbuka atau di jalan raya," kata Abdul Ghani.

Beliau memetik pandangan Syaikh Abdul Rahman Abdul Khaliq yang menyatakan demonstrasi ada disebutkan sebagai salah satu cara yang diambil oleh Rasulullah s.a.w. untuk mengenengahkan kekuatan Islam dan sebagai salah satu cara dakwah.

"Ini berlandaskan hadith bahawa kaum muslimin keluar beramai-ramai setelah Omar mengisytiharkan dirinya menganut agama Islam berdasarkan arahan Rasul dengan dua barisan. Satu barisan diketuai oleh Hamzah r.a. dan satu lagi diketuai oleh Omar.

"Teriakan mereka terdengar bagaikan deru kisaran tepung sehinggalah mereka masuk dalam masjid. Pada pengamatan saya tindakan tersebut semata-mata kerana mahu menunjukkan kekuatan (suara kebenaran)," kata Abdul Rahman.

Labels: , , ,

0 Responses to “Kemerdekaan negara ini bermula dengan demonstrasi”

Post a Comment




XML

Powered by Blogger

make money online blogger templates



© 2006 TASEK PAUH blogspot | Blogger Templates by GeckoandFly.
Any part of the content or this blog can be reproduced without prior written permission.
Learn how to make money online | First Aid and Health Information at Medical Health