2.4 - Syarat Beramal Dengan “Maslahah Mursalah”
3 Comments Published by TasekPauh Blogspot on Tuesday, December 19, 2006 at 6:45 AM.Bab 2.4 - Syarat Beramal Dengan “Maslahah Mursalah”
Uamak-ulamak yang mengambil “maslahah mursalah” sebagai sumber hukum terutamanya ulamak Mazhab Maliki tidaklah sewenang-wenang menganggap setiap sesuatu itu sebagai “maslahah mursalah”. Bahkan mereka telah meletakkan beberapa syarat dalam mengambil “maslahah mursalah” sebagai sumber hukum. Antara syarat tersebut ialah:-
1. Maslahah itu tidaklah berlawanan dengan dalil-dali Syarak yang qat’ie. Kerana itu, maslahah tersebut mestilah bertepatan dengan maqasid Syarak dan tidak boleh bercanggah dengan satu asas daripada asas Syarak atau satu dalil daripada dalil-dalilnya.
2. Maslahah itu adalah dalam perkara yang lojik (dalam perkara muamalat dan bukan perkara ibadat), yang mana boleh diterima oleh akal yang sempurna.
3. Menganggap perkara baru tersebut sebagai maslahah untuk menjaga “dhoruriyy” atau menolak bebanan masyaqqah yang berlawanan dengan kemudahan Syarak.
4. Maslahah tersebut mestilah maslahah yang “haqiqi” (betul-betul maslahah) dan bukannya “wahmiy” iaitu sangkaan yang masih samar.
5. Maslahah tersebut adalah maslahah ramai dan bukannya untuk kepentingan individu atau kumpulan-kumpulan tertentu.
Contoh-Contoh Ijtihad Yang Diasaskan Dengan “Maslahah Mursalah”
i- Mazhab Maliki
1. Harus melantik orang terbaik yang bukan mujtahid sebagai pemimpin tertinggi jika tiada mujtahid.
2. Harus melantik pemimpin yang baik sekalipun masih ada yang lebih baik.
3. Harus memaksa orang kaya membayar cukai kepada kerajaan jika Batulmal sudah tidak mampu menampung perbelanjaan keperluan.
ii- Mazhab Syafie
1- Harus membunuh haiwan-haiwan yang digunakan musuh dan memusnahkan tanaman mereka jika keadaan peperangan memerlukaan demikian.
iii- Mazhab Hanafi
1. Harus memusnahkan ghanimah yang diperolehi jika para tentera tidak mampu membawanya pulang dan dibimbangi akan digunakan oleh tentera kafir untuk memerangi orang Islam.
iv- Mazhab Hanbali
1. Harus melebihkan pemberian kepada sebahagian anak-anak jika keadaan memerlukan demikian, seperti kepada yang sakit, yang berhajat, yang mempunyai banyak tanggungan atau yang masih belajar.
2. Harus memaksa peniaga menjualkan barangan mereka dengan harga pasaran yang berpatutan jika orang ramai memerlukan barangan tersebut.
3. Harus memaksa pekerja melakukan kerja yang diperlukan oleh orang ramai dengan bayaran kerja yang berpatutan, jika mereka enggan bekerja.
4. Wajib ke atas si kaya yang mempunyai lebihan rumah memberikan rumahnya kepada orang yang memerlukan kediaman dengan sewa yang berpatutan jika tiada lagi rumah selain rumahnya.
Tuan Mohd Safuan Tuan Ismail. Sarjana Muda Syariah & Pengajian Islam
fitflops sale clearance
christian louboutin outlet
louis vuitton outlet
abercrombie and fitch
louis vuitton outlet
michael kors handbags
ed hardy clothing
michael kors outlet
christian louboutin
toms
michael kors outlet stores
ugg boots
toms
coach outlet online
north face uk
ralph lauren outlet
cheap oakley sunglasses
canada goose outlet
michaek kors handbags
louis vuitton handbags
abercrombie & fitch
canada goose jackets
p90x workouts
jordans
cheap oakleys
air max 95
oakley sunglasses wholesale
ugg outlet
ray ban sunglasses outlet
cheap jordans
cheap oakleys
20151215yuanyuan
qzz0719
pandora charms
louboutin shoes
air max 90
michael kors handbags
vans shoes
adidas wings
pandora charms
gucci outlet
jack wolfskin
suns jerseys
yeezy
yeezy
james harden shoes
curry 6
harden shoes
kd 11
ultra boost
jordan shoes
kyrie 4
hermes bags